System: Precisionsklöver Ursprung:
Precionsklöver är en utveckling
av C C Wei av tidiga starka klöversystem som exempelvis Neapelklövern. Wei införde en serie konventionella
frågebud för att effektivisera den fortsatta budgivningen efter det starka
öppningsbudet 1§.
Precionsklöverns stora genombrott var vid VM 1969 och kom därefter att
spelas och utvecklas av bland annat det legendariska paret
Garozzo-Belladonna. Skapat
datum: Denna beskrivning baseras i huvudsak på Eric
Jannerstens böcker Precisionsklövern (3:e upplagan 1976) och Avancerad
Precision (1972). Precionsklöver som system skapades i slutet av
1960-talet. Syfte: Den
grundläggande tanken i Precionsklöver är kaptensprincipen, d v s att den
starka handen – som alltid öppnar med 1§ - med hjälp av frågebud skall kunna erhålla all
nödvändig information för att fastställa rätt slutbud. Beskrivning: Öppningsbud
Den fortsatta
budgivningen efter alla öppningsbud utom 1§-öppningen är tämligen
naturliga och varierar sålunda starkt från par till par (och mellan
tidsepoker). Den konventionella
budgivningen efter öppningsbudet 1§, frågebudgivningen, kommer dock nedan att gås
igenom i viss detalj eftersom detta är systemets kärna och särart. Ett handvärderingssystem som ymnigt används i Precisionsklöver är kontroller. Ess representerar två kontroller och Kung är en kontroll. Svar på 1§-
öppningen
Den fortsatta budgivningen efter 1§-öppningen
och dess omedelbara svar kan delas in i två grupper, antingen kan
öppningshanden initiera en konventionell frågesekvens eller så kan
budgivningen övergå i att vara i huvudsak naturlig. Likaså kommer den fortsatta budgivingen att bero på om
svarshanden kan avge ett direkt positivt svar eller om denne avger det oftast
negativa 1¨ svaret. Efter det negativa svaret 1¨
bjuds enligt
Efter positiva svar (1¨-2¨)
finns följande direkta frågebud att tillgå:
Övriga frågebud uppkommer i senare lägen av
budgivningen och finns beskrivna i tämligen stor detalj i nedanstående text. Alfa-fråganAlfa-frågan, d v s när öppningshanden bjuder en
ny färg efter svarshandens positiva svar, frågar efter längd i frågefärgen
samt antal kontroller (ess=2, kung=1) och besvaras enligt nedan:
Den upprepade Alfa-frågan besvaras enligt skalan:
Beta-fråganEfter inledningarna 1§-1©
och 1§-1ª kan den starka handen Beta-fråga med 1NT. Beta-frågan frågar efter antal kontroller
och svarshanden visar dessa stegvis med 2§ lovandes 0-2, 2¨=3,
2©=4, etc.
Efter svar kan öppningshanden Teta-fråga på 2-tricksnivån, övergå till
naturlig budgivning med 2NT eller ny färg på 3-läget. Återkommer öppningshanden direkt i
svarshandens färg så är detta en Gamma-fråga. Öppningshanden kan även efter det att svarshanden
visat ”det omöjliga avslaget” Beta-fråga genom
att bjuda partners singelfärg.
Svarsskalan är densamma, 0-2/3/4/etc. Teta-fråganEfter besvarad Beta-fråga kan öppningshanden fortsätta med en
Teta-fråga, d v s fråga efter färgkvalité.
Svaren är som följer:
Efter negativt svar (1
steg) blir budgivningen och efter positivt svar spikas färgen som trumf och
ny färg är Epsilon-fråga. Gamma-fråganGamma-frågan frågar efter kvalitén på
svarshandens färg (H=A, K eller D).
Observera att denna fråga behöver inte komma omedelbart utan kan
föregås av exempelvis Alfa- eller Beta-fråga (dock är fråga i svarshandens färg efter
en positivt besvarad Alfa-fråga Epsilon och inte Gamma). Svaren på Gamma-frågan är:
Delta-fråganDelta-frågan spikar
färgen som trumf och frågar efter antal kontroller, svarshanden visar dessa
stegvis med 1 steg lovandes 0-2, 2 steg = 3, 3 steg = 4, etc. Den lågfrekventa Delta-frågan avges som
ett direkt hopp i ny färg efter svarshandens positiva färgsvar. Epsilon-fråganEfter ett positivt svar
på en Alfa-fråga, d v s svarshanden har visat Dxx eller bättre i frågefärgen
och därmed etablerat den som trumf, så kan öppningshanden fråga efter
kontroll i ny färg. Epsilon-frågor
används även Gamma-fråga. Svaren på Epsilon-frågan är
En Epsilon-fråga kan
följas av Epsilon-frågor i ny färg eller en direkt upprepad Epsilon-fråga
vilken önskar klarläggande huruvida kontrollen är i form av honnör (1 steg)
eller kortfärg (2 steg). Om frågaren
efter Epsilon-fråga i två färger återkommer med en tredje Epsilon-fråga i den
första frågade färgen, ex
Så är denna upprepade
Epsilon-fråga en undran om svarshanden har
extra eller kompletterande
kontroll(er) i färgen och besvaras enligt
Zeta-fråganZeta-frågan infinner sig
efter svarshandens negativa 1¨ svar. Om nu öppningshanden hoppar till 2© eller 2ª så
frågas efter färgkvalité i färgen.
Svarsskalan är
Den fortsatta
budgivningen efter en Zeta-fråga är beroende på om svaret var negativ (1-3
steg) eller positivt (4-8 steg).
Efter negativt svar är ny färg ny Zeta-fråga men efter positivt svar
är ny färg Epsilon-fråga. Öppningshanden kan efter ett negativt svar
på Zeta-frågan spika denna som trumf genom att hoppa i ny färg, detta blir då
en Epsilon-fråga eller genom att bjuda om sin färg vilket spikar färgen och
initierar kontrollbudgivning. Notera att efter
inledningen 1§-1¨ så är ett direkt hopp
till 3§/3¨ utan ett naturligt utgångskrävande bud. Eta-fråganEta-frågan
används efter ”det omöjliga avslaget”, d v s det fall då SH visat 8+ och
(4441) genom att först bjuda 1¨ och sedan hoppa i
färgen närmast under singelfärgen (sang med singel i partners färg). Eftersom öppningshanden vet svarshandens
exakta fördelning så undersöker ny färg (Eta-fråga) kvalitén på denna. Svarsskalan är
Efter besvarad Eta-fråga
kan nya Eta-frågor ställas eller så kan öppningshanden Beta-fråga
genom att bjuda svarshandens singelfärg.
Eta-frågan etablerar normalt färgen som trumf, även om undantag
givetvis förkommer. Jota-fråganI tre lägen efter det
att budgivningen inletts med 1§-1NT-2§ så kan öppningshanden fråga efter hur en visad
2-3 korts högfärg ser ut (svaren 2¨,3§ och 3¨):
Fortsatt budgivning efter 1§-1NTDen fortsatta
budgivningen efter det positiva svaret 1NT är i princip densamma som efter
övriga positiva svar med skillnad att den starka handen kan högfärgsfråga med
2§. Svaren på denna fråga är:
Efter 2¨-svaret
kan öppningshanden övergå till naturlig budgivning genom att bjuda något
annat än 2© eller 2ª enär dessa bud frågar hur färgen ser ut (Jota-fråga).
Efter svaren 2NT och 3§ är reläbudet Beta-fråga
och senare högfärgsbud, liksom andra direkta högfärgsbud. Bud i visad 4-kortsfärg är givetvis Eta-fråga och senare bud i de fall trumf hittats är Epsilon. Störd budgivningEfter 1-lägesinkliv
bjuder svarshanden
Bjuder öppningshanden ny
färg på2-läget så är detta Teta-fråga i övrigt så
övergår budgivningen till att vara naturlig (d v s även höjningar av
eventuella 1-lägesbud av svarshanden). Efter 2-lägesinkliv
bjuds enligt skalan:
Efter 3-lägesinkliv
bjuds:
Variationer:
Det finns antagligen lika många
variationer på Precionsklöver som det finns par som säger sig spela systemet
i fråga. De flesta variationerna
återfinns i den fortsatta budgivningen efter öppningsbuden 1¨
och uppåt men även i urvalet av vilka frågebud efter 1§–öppningen
som används. Mycket vanligt är att
inkorporera svaga sangöppningar i 1¨-öppningen och
eventuellt ändra styrkeintervallet på 1NT till 14-16 eller kanske vanligare
15-17. Det förekommer även att
Marmic-händerna stoppas in i 1¨-öppningen så att man
får rum med fler spärrande 2-öppningar. Att låta öppningsbudet
2NT visa 22-23 anses numera vara mycket gammalmodigt och denna typ av hand
inkorporeras oftast i 1§-öppningen eller eventuell Multiöppning på
2-läget. En variant använd i
bland annat Morotsklövern för att förhoppningsvis oftare få spelföringen på
den starka och mindre beskrivna handen är att stuva om de positiva svaren
efter 1§-öppningen, exempelvis låta 1©
visa 8+ och balanserad hand, 1ª = 8+ och 5+korts hjärter, 1NT = 8+ och 5+korts
spader, 2§ = 8+ och 5+korts ruter och slutligen 2¨ =
8+ och 5+korts klöver. Under 1990-talet har det i starka och dubbeltydiga klöversystem blivit alltmer populärt att flytta den trefärgsvisande 2¨-öppningen till 2©, budet blir då dels naturligt men framför allt betydligt aggressivare eftersom mothandsbudgivningen blir svårare. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Länkar: |
|
Version
& datum: |
1 - 2002-01-12 |
Beskrivet
av: |
Christer Enkvist |